RSS Feed

Ajan läpi yön – voiton vuoksi

0

kesäkuu 19, 2017 by Henri Miettinen

60 autokuntaa lähti Ranskan lipun heiluessa hikeä raastavalle matkalle ympäri Circuit de la Sarthen rataa 24 tunnin ajan. Suuri autourheilujuhla käynnistyi 85. kerran. Yleisö viihtyi rock-konsertissa ja maailmanpyörässä. He telttailivat ja ottivat makoisat unet. Samaa tekivät uupuneet mekaanikot varikolla.

Toyotan lähti suosikkina tämän vuoden kilpailuun napattuaan paalupaikan kaikkien aikojen nopeimmalla kierroksella. Heidän unelmansa voitosta tyrehtyi yön aikana teknisiin ongelmiin, kun kahden autokunnan urakka päätyi puolen tunnin sisään teknisiin ongelmiin. Näin ollen aamun valjetessa johdon otti Porsche. Heidänkin autoistaan kahdella oli hankaluuksia, kun kärkipaikalla ajaneeen Andre Lottererin autosta katosi öljynpaineet. Johtopaikan sai Rebellion-yksitystalli LMP2-luokan autolla.
Takaa tuli kuitenkin jäljellä oleva Porsche, joka lopulta ohitti sinisen auton vain tuntia ennen ruutulippua. Näin Porshen kolmikko Timo Bernhard-Brendon Hartley-Earl Bamber toivat legendaariselle autonvalmistajalle historian 19. voiton tässä autokilpailujen klassikossa. Toiseksi ajoi Jackie Chan DC Racing-tallin auto kolmikolla Ho-Ping Tung-Oliver Jarvis-Thomas Laurent ja kolmansia olivat saman tallin Tristan Commendy-Alex Brundle-Daniel Cheng. Jarvisin autokunta voitti myös LMP2-luokan.
Knoppitietoa: Alex Brundle on entisen F1-kuljettajan ja nykyisen asiantuntijan Martin Brundlen poika ja Alex käyttää samanväristä kypärää, kuin isänsä.

GT-autot on jaettu kahteen luokkaan. Ammattikuljettajien Pro-luokka ja herrasmieskuljettien AM-luokkaan. Ensiksimainitun voitti Aston Martin ja toisen luokan Ferrarin autokunta.

Kestävyyskilpailujen idea on lopulta varsin yksinkertainen, kenen auto kestää pidemmän aikaa. Kilpailujen pituudet vaihtelevat kahdesta 24:ään tuntiin ja autokunnassa on oltava vähitään kaksi kuljettajaa. Yksin ei voi ajaa. Le Mansissa talleilla on kolme kuljettajaa ja ajoaika on säännöissä rajattu. Keskimäärin kuljettaja ajaa kaksi tuntia ennen auton luovuttamista.

Varikkokäynnin aikana autoon saa koskea vain kaksi mekaanikkoa ja renkaita ei vaihdeta enen kuin polttoaine on syötetty. Tämän vuoksi pysähdys on paljon pitempi. Kestävyyskilpailut tarjoavat oivan markkinointitilaisuuden autonvalmistajille näyttää osaamistaan maailmalle, mikä voi näkyä siviiliautojen myynnissä pienoisena nousuna.

Kilpailujen erikoisuus on Le Mans Prototype eli LMP-autot, joiden tekniikka vastaa formula yksi-autoa. Nehän ovat f1-autoja, joissa on katto. Aikoinaan 80-luvulla C-ryhmän Porsche ajoi lähes 400 km/h Mulsanne-suoraa pitkin. Luokka on jaettu myös kahteen alaryhmään. LMP1-autoissa on enemmän tehoja sekä hybridimoottori ja sen pitää olla itse tehty. LMP2-luokka on kustannustehokas eli nk. yksityyppiluokka, jossa moottori tulee yhdeltä valmistajalta. Runko on myös ostettavissa.

Kilpailuun osallistui myös Suomen Toni Vilander, jonka suuri osa tietää C More-kanavan formulalähetyksistä. Hän ajoi Ferraria yhdessä Pierre Kafferin ja Giancarlo Fisichellan kanssa. Ikävä kyllä heidän kilpailunsa päättyi avaustunneilla, kun Kafferin ajamana punainen auto tönäistiin protyyppi-auton toimesta kaiteeseen.

Ai niin, pienoismallikokoelmissa on Porsche….


0 comments

Sorry, comments are closed.