Max on siellä ja täällä….

Meksikon Grand Prix:n herkullisin hetki nähtiin avauskaarteissa, kun Max Verstappen, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton tulivat rinta rinnan. Max hyödynsi sisälinjan ja selvisi vahingoitta, mutta Vettelin etusiipi osui Hamiltonin takarenkaaseen ja mestaruustaistelu sai väriä. Molemmat kävivät varikolla ja putosivat viimeisille sijoille. Verstappen meni menojaan ja otti uransa kolmannen voittonsa. Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen jäivät sivustaseuraajiksi, mutta saivat palkintonsa tultuaan sijoille kaksi ja kolme. Vettel nousi lopulta neljänneksi, mutta mestaruuskamppailu oli jo pelattu, kun Hamilton tuli maaliin yhdeksäntenä. Brittiläinen aloitti maaliinpäästyään villit juhlat juoksemalla ympäri stadionaluette pitkin.

Kaikista yllättävin hetki koettiin shamppanjaruiskutusten yhteydessä. Palkintopalli pyörähti ympäri ja DJ alkoi viihdyttämään faneja. Missä oli Georges Brizet’n Carmen? Jätetään Formule E-kilpailuhin nuo teknobileet ja kunnioitetaan F1:sten eurooppalaisia juuria. Kimi Räikkönen otti DJ:n aloittaessa huikan kuohuvaa. Tällaisten temppujen ja hassujen kommenttien vuoksi hän on saanut kulttimaineen.

Räikkönen hyödynsi virtuaalisen turva-auton, joka laitettiin päälle Brendon Hartleyn Toro Rosson syttyessä tuleen. Ferrari-kuljettaja ajoi varikolla vaihtamaan uudet renkaat ja nousi tämän myötä kolmanneksi. Force Indian Esteban Ocon jatkoi ylivertaisen tasaista suorittamistaan ja ajoi viidennenksi. Hän on jokaisessa ajanut maaliin ja vain yhtä lukuunottamatta saanut pisteitä, ehkä ranskalainen voisi ajaa tulevaisuudessa Ferrarilla. Tästähän Ferrarin johto riemaistuisi kunnolla.

Fernando Alonso osoitti edelleen kuuluvansa maailman parhaiden joukkoon, kun ei päästänyt Lewis Hamiltonia ohitseen noin vain. Allekirjoittanutkin oli innoissaan oranssi-mustan McLarenin ja hopeanuolen rehdistä taistelusta. Ensi vuonna McLarenessa murisee Renaultin moottori ja onnistuneella kehitystyöllä Fernando ja Stoffel Vandoorne voivat yltää palkintosijoille.

Kahden viikon päästä ajetaan Brasiliassa Sao Paulon ytimessä sijaitsevalla Interlagosin radalla, jossa ohituksen mahdollisuus on todennäköinen ensimmäiseesä alamäkeen kaartuvassa shikaanissa ja takasuoran päässä. Rata ajetaan vastapäivään, kuten myös päätöskilpailuna toimivan Abu Dhabin rata. Brasiliassa sateen riski on myös suuri ja silloin muiden kannattaa varota Max-poikaa, viime vuoden hurja nousu on tuoreessa muistissani. Viimeistään tuo kilpailu teki hänestä suosikkikuljettajani.